fredag, september 01, 2006

Jesus som sutteklut?

Er Jesus din sutteklut? Det er jo et godt spørsmål å stille seg! Ja, av og til er han jo det, men han er jammen meg så mye mer!!

Har fått en kommentar i siste utgave av Utropia, som en reaksjon på portrettintervjuet med meg i forrige utgave.

Les først intervjuet i Utropia!

Her er kommentaren, som jeg faktisk synes er ganske så søt:


Jesus som sutteklut?

"Jeg har skikkelig hjerte for at studenter skal skjønne at det finnes en Gud som vil ha kontakt med dem" sier Solveig Claussen, leder i ny generasjon, til siste Utropia før sommerferien. Ny Generasjon ber for at vi skal få kontakt med ham. Men kan det være nødvendig? Hvis Gud er allmektig får han det da til og kontakter oss som han vil, uten at noen må be om det? At Gud ennå ikke har kontaktet meg for å frelse meg fra min ateisme og fortapelse, må jeg derfor tolke til at a) han ikke fins, b) at han ikke synes det er så nøye eller c) at han er en skikkelig drittsekk som synes det er helt greit at jeg går i fortapelsen.

Ny Generasjon vil gjerne at vi skal spørre om det ikke er noen videre mening med livet enn studier, jobb og formering. Nei, det er nok dessverre ikke det. Vi mennesker er et resultat av fire milliarder år med evolusjon, der det stort sett har vært spis eller bli spist, og bring genene videre. Livet har ingen mening. Evolusjonen er et sterkt beklagelig faktum, men likevel et faktum. Det hindrer oss ikke i å gi livet innhold: Oppleve verden og andre kulturer, hjelpe andre, bekjempe fattigdom, sitte og se hverandre romantisk inn i øynene i solnedgangen. Er ikke det mening nok? Jeg foretrekker å leve det livet jeg har nå, fremfor å følge kristendommens mening med det, som er å gjøre oss fortjent til å komme til en høyst usikker himmel når vi dør.

Ja, jeg har stundom en uro i meg, et tomrom, spørsmål om "er dette virkelig meningen med livet?" Men jeg foretrekker heller uroen fremfor å dope meg ned på noe beroligende, enten det er religion eller kjemi. Jeg foretrekker å klare meg uten sutteklut.

Karsten Eig
Stipendiat i geologi

8 kommentarer:

Idalexa sa...

søt??!

æ skulle jammen ha sagt ho der dama der et par ord eller to!

Prinsesse Solstråle sa...

Synes hun virker litt treg jeg!
Hvordan er det mulig å ikke forstå at Gud har tatt kontakt med henne? Det er jo den tiltalen hun svarer påi innlegget sitt!
Sånt er bare trist synes nå jeg.
At hun kan påstå at Gud aldri har prøvd å ta kontakt... Hordan kan man studere i så mange år, å likevel ha så liten evne til rasjonell tenkning...

Solveig M sa...

Bare et en liten bemerkning: Karsten er vel ikke noe jentenavn???
...Men ja, grunnen til at det er et søtt innlegg, er at han bekrefter det jeg allerede har sagt: At man har et tomrom, en uro i seg som bare Jesus kan fylle, og at det ikke er tilfredsstilllende svar at det ikke finnes noe mening med livet utenom den man lager her og nå.

Idalexa sa...

oj, trur æ så litt for fort på det navnt, og leste Kirsten isteden..

Saxofonmannen™ sa...

Saxofonmannen™ var her.

osovega sa...

Hær kommer jag och gør en kommentar, och avsløjar min egna existens

Anonym sa...

ja, den komentaren der va bra. han treng Jesus, å¨han bekrefte at folk treng Frelseren, Meninga, Livet. vi må vise dem tydeligere at det er vi som kommer i Jesus sitt sted, vi er Jesus sine føtter og hender. vi kan ikke bare la dem gå rundt på den måten. vi burde be før han karsten, sånn at vi kan få tale rett inn i hjerte hannes. vi må vise han Guds kjærlighet. det gjeld ikke bare han, men alle de andre som er som han, dvs alle som ikke har skjønt at dem allerede er frelst, dem bare treng et lite ja eller I do.

smil fra samen

Anonym sa...

du e ei så bra jente solveig.
det va et skikkelig bra intervju med dæ!
arti det med suttelut:)