onsdag, februar 06, 2008

Hvem er jeg? Hvor kommer verden fra?

Hvordan kan det egentlig ha seg at universet eksisterer? Nå ønsker jeg ingen naturvitenskapelige begrunnelser, men filosofiske.

Det finnes fire teorier* som søker å gi svar på dette eksistensielle spørsmålet:

A) Universet er selveksisterende
- det har alltid vært og opprettholdes av seg selv. Det har ingen begynnelse og ingen årsak.

B) Universet er selvskapt
- det har en begynnelse, forårsaket av seg selv. Det er dets egen skaper

C) Universet er en illusjon
- alle våre opplevelser av universet er en illusjon. Universet finnes ikke, dypest sett er det ingenting som eksisterer

D) Universet er forårsaket av noe som er selveksisterende
- det finnes noe utenfor universet som har forårsaket dets tilblivelse

Håper disse fire teoriene kan sette igang en kommentar-debatt. Hva mener du?

* Hentet fra Stefan Gustavssons bok Kristen med god grunn

10 kommentarer:

Saxofonmannen™ sa...

E) Universitetet er selvdestruerende

Idalexa sa...

F) Universet er en del av et STØRRE kosmos. Hvert solsystem er et atom, der sola er atomkjernen, og planetene er elektoner.

orjanv sa...

Punkt E. kommer som en naturlig følge i punkt B og faller bort som eget punkt.
F. er MIB - men i black inspirert og useriøst :p

Jeg holder med D.

Solveig: du burde lære hvordan gjøre bilder små før du inkluderer de i bloggen din, det første bilde av en stjerne som dør er over 2 MEGABYTE, les 2.000.000 BYTES!!! De burde ikke være større enn 50 KILOBYTE, altså 50.000 BYTES!

Jeg kan vise deg det.

Solveig M sa...

Ørjan: Gjerne! Nå har jeg endelig (!) fjernet oppstartslyden, nesten... For dataen ba meg ta back up først, og derfor turde jeg ikke fullføre prosessen enda...

Solveig M sa...

Det som er interessant å merke seg, er at vitenskapen hverken støtter syn A), B) eller C)... Universet har en begynnelse, det har ikke vært evig, universet kan ikke ha skapt seg selv, da måtte det jo ha eksistert før det eksisterte!, men noe videre kan ikke naturvitenskapen gå enn å konstantere at A) og B) er ugyldige. Dermed er resten overlatt til logikk og filosofi, og da er det kanskje ikke så latterlig at mange oppegående mennesker likevel hevder D), at universet er skapt av noe utenfor det selv...!

Tordulf sa...

Universet kommer fra Krokensenteret...



Jeg har enda ikke fått noe svar på spørsmålet http://tordulf.blogspot.com/2007/11/bod-hardcore-en-suksess.html


hilsen Fall-Bob

Idalexa sa...

hoyd, det å gjøre bilder mindre må du også vise meg. er greit å kunne!

Solveig M sa...

tord: nå har du fått svar:)
Visste du forresten at krokensenteret er en illusjon og at du er tv-stjerne i the truman show?!?

Anonym sa...

De fleste kjenner sikkert godt til mitt standpunkt i denne debatten, så jeg skal begrense meg til å si dette:

Dersom det var et såkalt big bang (hvilket det ikke var) MÅ det finnes en Gud. For bare Gud kan få noe godt til å komme ut av en eksplosjon!

I rest my case.

Thor-Rune sa...

Universet ekspanderer i det uendelige, til det når et yttepunkt hvor det ikke kan ekspandere mer, og i stedet kollapser inn i seg selv til et nytt big bang - og så begyner å ekspandere igjen. Det er selvfølgleig ikke egentlig et svar på spørsmålet om hvor universet kom fra, men det spørsmålet er umulig for oss å fatte.

Det er jo sant at det vil virke logisk å tro D, men det kommer man ingen vei med, fordi man bare flytter spørsmålet videre til hvordan dette som skapte universet ble til. Det er jo her gud kommer inn, men man kan likevel stille det samme spørsmålet til hvordan da gud ble til.

A er det nærmeste rette, i mitt hode. Det går mot alle prinsipper, selvfølgelig, om årsak-virkning som det vitenskaplige baserer seg på. Jeg kan ikke påstå at jeg klarer få hodet mitt til å fult ut greie ut disse tankene, men det er det heller ingen som klarer. No bedre konklusjon enn dette klarer jeg ikke spinne til.