lørdag, januar 13, 2007

Tyskeksamen

Vil noen hjelpe meg med å analysere dette diktet? Analysen skal være på tysk, 8-10 sider...

DU sihst/wohin du sihst nur Eitelkeit auff Erden.
Was diser heute baut/reist jener morgen ein:
Wo itzund Städte stehn/wird eine Wisen seyn/
Auff der ein Schäfers-Kind wird spilen mit den Herden:
Was itzund prächtig blüht/sol bald zutretten werden.
Was itzt so poch und trotzt ist Morgen asch und Bein/
Nichts ist/das ewig sey/kein Ertz/kein Marmorstein.
Itzt lacht das Glück uns an/bald donnern die Beschwerden.
Der hohen Thaten Ruhm muss wie ein Traum vergehn.
Soll denn das Spil der Zeit/der leichte Mensch bestehn?
Ach! was ist alles diss/was wir vor köstlich achten/
Als schlechte Nichtigkeit/als Schatten/Staub und Wind;
Als eine Wisen-Blum/die man nicht wider find't.
Noch wil was Ewig ist kein einig Mensch betrachten!

Sitter hjemme i stua på Strand og skriver!
Er forresten begynt å studere historie som fag nr 2, og det er jeg strålende fornøyd med. Det er jammen meg interessant! Begynner å få riktig perspektiv på livet, verden og det hele!
Dessuten går det mange kjenninger i klassen, og det er kjempekoselig!
Må bare få gjort ferdig denne tysk-eksamenen som skal være inne 2. februar.
Noen som vil hjelpe meg???

9 kommentarer:

Idalexa sa...

nei. kan ikkje tysk..

men tusen takk for at du kjøre til sortland for å kjøpe tacoskjell!

:D

Solveig M sa...

tusen takk for at du laget taco, da!! =)

Anonym sa...

internblogging!!!

SOLveig sa...

STOL PÅ TØFFE TØFLUS.

hjelp kommer,
æ elska dikttolkning.
seinere i dag kanskje, eller i løpet av uka:)

osovega sa...

denna sida kan kanske hjælpa?
http://www.netschool.de/deu/atec/intrpr2.htm

Saxofonmannen™ sa...

Dette diktet er åpenbart sylskarp ironi fra ende til annen.

Solveig M sa...

nå har jeg skrevet litt under ei side. har bare 7 igjen! men det er bra! jeg er kommet i gang. og jeg fikk masse bruk for linken din, christoffer!
nå har jeg en liten pause, der jeg bestiller...

...MAC!!!!!!!!!!!!

yes!

Idalexa sa...

grhhatuler, sei æ bære!

..og du e flenk :-)

Saxofonmannen™ sa...

Mac e møkk.