lørdag, januar 27, 2007

For de som synes det skjer lite på bloggen min (tyskeksameninnlevering 2. febr!), så legger jeg nå ut noen tanker jeg skrev ned på ei kjedelig forelesning i tyskland. Forelesninga handla om "Hva er litteratur". Etter de to timene hadde foreleseren ennå ikke klart å svare på spørsmålet... Derfor satt jeg heller og filosoferte litt over ting og tang:

"Samfunnet består av en hel haug med interessegrupper, som akademikere, dyreelskere, sportsutøvere, rånere, fotballfrelste, geeker, husmødre, jazzmennesker++
Det alle har til felles, er at de har en stor lidenskap for noe, og at andre ofte har store vanskeligheter med å skjønne hvorfor. Men de er i alle fall lykkelige når de er sammen med likesinnede.
Og så har vi også en stor sekk der alle som ikke tilhører ei interessegruppe befinner seg i.

...De må ha det kjedelig!"


Måltidet du ser på bildet (velsmakende sandwitch og en stor (mye større enn kjeft-pakkene) appelsinjuice-drikk) kostet bare 2,40 euro, dvs ca. 20 kr i kantina på Goethe-Universitetet i Frankfurt. I Tromsø ville sandwitch-tingen ha kosta 35 kr og juicen 20! Bare så det er sagt. Og navnet på juicen (Durst Löscher = tørst-slukker) er bare helt fantastisk. Den fantes i mange forskjellige smaker, og var akkurat så stor at du ble ordentlig utørst FØR du hadde drukket opp siste dråpen.

12 kommentarer:

Solveig M sa...

Vil dere karakterisere dere som en som ligger i den store sekken, eller en som tilhører en eller annen sær interessegruppe?

Idalexa sa...

jeg vil karakterisere meg som en som tilhører mange sære interessegrupper. happy potter, ringenes herre, jazzfanatiker, musikklinjeperson, volleyballfrelst.. men det vil i grunnen ikke stadfeste at jeg ikke er kjedelig for det!

Anonym sa...

Jeg bruker å lese bloggen din jevnlig. Men har ikke lagt ut kommentarer før. Det du skriver om lærer vi på dok.vit. Det er det sosiale aspektet med et dokument, en dokumentasjonsform.osv. Jeg vil si at jeg tilhører mange interesse grupper og faktisk så masse at jeg ikke orker å si alt her. Jeg synest det ikke er kjedlig at man tilhører masse interesse grupper. Jeg ser på det som noe kjempe positivt og veldig spennende=)).

Rita - Oline=)

Solveig M sa...

takk for kommentarer:)
når jeg sier interessegrupper, så mener jeg en virkelig stor lidenskap. f.eks mennesker som simpelt hen ELSKER dyr og som engasjerer seg i dyrebeskyttelses-organisasjoner, eller folk som er oppslukt i musikk og som bruker fritida si til det. Noe mer enn bare en interesse

Idalexa sa...

oj, jeg mente harry potter. han er jo akkurat ikke så glad, hvis du han lest bøkene..

og nevnte interesse, jazz, volleyball og ringenes herre er ihvertfall lidenskaper for min del.

Anonym sa...

Jeg hadde ikke lest skikkelig innlegget så no ser jeg hva du mener. Det er vel en slags lidenskap. Jeg er vel data geek og bruker MASSE tid på ulike nettsamfunn og slikt. Så har jeg lidenskap for Harry Potter. Men det er egentlig ganske interessant å studere alle de sosiale aspektene med en lidenskap og hvorfor man blir så oppslukt i en ting eller mer. Jeg er glad for at jeg har mulighet til det på studiet mitt:).

Rita - Oline

Anonym sa...

sandwich uten t.
katteelsker, gift, snart småbarnsfamilie, student, lesehest osv.

elisabeth sa...

vil gjerne legge en kommentar her.
problemet er at jeg ikke er LIDENSKAPELIG interessert i noe særlig.

mann, nærmeste famile og nærmeste venner? (og baby og jesus)

jo, det må det være. men det sier seg litt selv.
(snakker lidenskap her. kan ikke ha lidenskapelig for alt.)

men kan desverre ikke si at jeg er lidenskapelig i forhold til naturen og greenpeace og sånn der.

solveig, du er en nærmeste-venn-type.

Anonym sa...

om filosofi:

"en filosof er en som elsker sannhet og hater usannhet" -- altså er jeg en filosof, fordi jeg hater usannheter og jeg elsker sannheten.

1 - 0 til sannheten.

dette var en logisk av-slutning!

Anonym sa...

om filosofi:

"en filosof er en som elsker sannhet og hater usannhet" -- altså er jeg en filosof, fordi jeg hater usannheter og jeg elsker sannheten.

1 - 0 til sannheten.

dette var en logisk av-slutning!

Solveig M sa...

...ekte filosofer bruker ordet "ergo" i slutninger (det også være seg av-slutninger).
Det heter "ergo er jeg en filosof".

Jobb m språket!

Idalexa sa...

jobb med språket selv! det skrives innbille, ikkje innbilde.. :p