lørdag, oktober 21, 2006

Nye oppdagelser og erfaringer

Visste du at Fadervaar er en heis?! Og en riktig saa skummel heis ogsaa! Den heter Paternoster (lat. for Fadervaar) og har ingen dör. Den bare gaar opp og ned, og saa maa man hoppe inn i et ledig rom (max to personer om gangen). Sprött!!! I hele tyskland finnes den bare en plass: Paa universitetet i Frankfurt, der jeg naa gaar!

Har naa besökt 4 forskjellige forelesninger her (kan velge hva jeg vil gaa paa). Innföring i nyere tysk litteraturhistorie, ei musikkforelesning paa musikkhöyskolen, seminar om "Liebeslyrik" - förste del omhandla Salomos Höysang, og til slutt: Spraak og litteraturdidaktik!
Og gjett om jeg skvatt etter förste forelesning, da alle studentene plutselig begynte aa banke med knyttneven i pultene!! Det betyr visst "klapp, klapp" paa norsk... Man gjör det etter hver forelesning for aa vise at man setter pris paa foreleserens bidrag! Rare tyskere!!

Ellers har jeg blitt kjent med tyske studenter, og jeg har skjönt at jeg kan klare meg alene i en stor by!

Noen negative ting:
* Brödet er STYGT! Men jeg har funnet "Reismilch in 5 Minuten" som man kan lage risengrynsgröt av!
* Jeg savner norge og dere... Men det er sikkert helt naturlig...!
* Jeg faar ikke bruke internett paa universitetet fordi jeg ikke er registrert der. Dumme byraakrati!! Men en Dozent og en Sekretär lar meg faa väre paa kontoret deres av og til. Snille folk!
* Av og til föler man seg litt alene... Slik som i dag. En lördag uten gode, näre venner. Ville gaa paa kino, men fant ut at det var teit aa gjöre det helt alene! Altsaa, jeg har blitt kjent med folk og saaann, men det er litt slitsomt aa bare haa nye bekjentskap og ingen gode gamle...
* Ja, og saa spör jeg meg av og til: Hva i HULESTE ALPAKKA gjör jeg her??? Men det er vel en mening med det;)

Men det finnes ogsaa smaa biter av Tromsö her.. Denne plakaten fant jeg paa universitetet her om dagen (!):

7 kommentarer:

Saxofonmannen™ sa...

Tyskere er helsprø... (sitat Obelix, tilpasset etter omstendighetene).

Musikkforelesning...? Forventer full rapport! :-)

bigdaddy sa...

Skjønner ikke hva som er galt med å gå på kino alene.

Neste gang jeg er alene i en fremmed storby, og ikke har noe å gjøre, og kommer over en kino, så drar jeg på kino alene.

Noe annet vil være... tja? Umodig?

Idalexa sa...

æ ville gått på kino alene asså! men æ ser jo film alene hele tida..

typisk dæ å finne risengrynsgrøt! prøv ut mange brødsorta, kanskje finn du en god en? eller bak hvis det går an.

osovega sa...

kænner igen det dær med att vara helt ensam i en stad... men måste vara værre før dig nær den ær så stor.

det går fint att gå på bio sjælv, men efteråt ær det drygt att inte kunna snakka med någon om den. jag har prøvat...

Solveig M sa...

Sax: Var om Edvard Elgar! aldri hørt om ham før. har du?
big: Jeg valgte heller å kjøpe meg en dvd. Det var mye koseligere. Satt i senga m pledd, spiste godter og koste meg:)
Ida: Har prøvd ut 3 brød nå. og nå spiser jeg bare rundstykker...
osovega: Har vært en veldig lærerik opplevelse for meg å komme hit og ikke kjenne noen, nå skjønner jeg mye bedre hvordan d er for nye studenter og folk som kommer ny til ei menighet. Og det gjør meg enda mer inspirert til å f.eks gjøre noe for nye studenter på UiTø:) Det er så viktig. Her har de ikke så mye fadderopplegg osv...

Saxofonmannen™ sa...

Jeg har hørt om Elgar, men han er definitivt oppskrytt! ;-P

Anonym sa...

Det var kjempefinebilder av Tysklands eneste paternoster :-) Den siste i Norge var på Landbrukets Hus i Schweigaardsgate i Oslo. Et sjeldent syn!

Heismontør