lørdag, oktober 14, 2006

Förste dag i Frankfurt


Ankom Frankfurt kl 11.15. Ble kjent med en hyggelig ire (fra irland, irskmann, hvordan sier man det??) som ble min samtalepartner i nöyaktig 1t 45 min mens vi satt sammen pa bussen inn til byen. Han var en katolsk ateist. Kona var protestantisk ateist. Hva blir da barna? ortodokse muslimer?? Anyway, han var iallefall veldig hyggelig:)

Plasserte bagasjen pa Hauptbahnhof og tok U-Bahn mot Universitetet. Maatte spörre etter veien og ble dermed kjent med Benjamin og Sabrina, et kjempekoselig kjärestepar som gjorde min förste dag i et fremmed land virkelig schön!



Sammen krusa vi rundt paa de ulike stands'ene paa aapningsmessa paa universitetet.

Saa dro jeg til Gästescheune Niederursel (hvor jeg skal bo de neste maanedene, se bildet) og fant ut at det var et veldig koselig naboströk. I treet i hagen bor det et ekorn. Og rett ved siden er det en Kinderkrippe (barnehage for barn under 3 aar).

Klokka ni mötte jeg Sabrina og Benny ved universitetet igjen, og saa dro vi paa et kjedelig Uni-start-Party. Etter kort tid forlot vi Campus Westend og bestemte oss for heller aa dra paa Medizin-Partyet i en annen bydel. Sabrina har nemlig nettopp kommet inn paa tannlegestudiet. Benny er kommet inn paa eine Fachhochschule og skal studere media. De er begge ny i byen og kjenner nesten ingen. Han kommer fra en liten landsby med 300 innbyggere, hun fra et tettsted med 3000. Paa Uni-Medizin-Partyet var det adskillig mer folk og mer stemning.

Saa dro vi hjem, og naa er jeg helt alene i en stor by (for de er borte i helga). Men vi har en kino-date i neste uke. Problemet/utfordringa er bare at alle filmene her er dubbet til tysk. Altsaa: Tyske stemmer over de engelske. Helt sprött!!! Faar se om jeg takler det;)

8 kommentarer:

Solveig M sa...

Kan noen forresten fortelle meg hva en norsk öl koster?
Er saa mange spörsmaal jeg ikke kan svare paa angaaende alkohol...
Og hva koster en helt vanlig flaske rödvin?
Föler meg litt blond naar de spör meg om priser paa alkohol i Norge!!

Anonym sa...

Du er nå heldig:) Håper at du får et fint opphold:D Klæm!

Idalexa sa...

morsomt at du allerede er begynt å skrive norske substantiv med stor bokstav (Media)... :)

vin koster fra over 100 kr til 200 kr (det vanlige), tror jeg. -har vært med venner på polet.

masse smil og idaklemmer!!!

ps. sitter og spiser after eight, mmm... og skal øve til mo lytteprøve i hele spekteret i jazz. ønsk meg lykke til =)

Idalexa sa...

uansett, så bra at du får venner så fort! nice.

er du sikker på at det ikke var 1 t og 45 min du mente?

Miriz sa...

Åh, så koseig det hørtes ut!
Litt kjedelig at filmene er duppet til tysk! Det har ikke jeg klart!
Da jeg var i Polen og hadde ordnet oss på hotellet, satte jeg på TV'n. HAH! Dubbet til polsk!! Det var grusomt! Ikke hver dag at John Travolta snakker tysk, liksom!
Uff:p

Hr. Norvald Nikolaisen sa...

en halvliter på byen koster vanligvis 50-60 spenn. flere steder har de "billig-øl-dager" der ølla har kosta helt ned i 19 spenn et sted, men stort sett rundt 30. på butikken koster o,5l ca 20-25 spenn.

vin på polet får du fra ca 80kr og oppover.
vin på byen pleier å koste 50-70kr pr glass, og alt fra 200-700kr pr flaske avhengig av klasse.

sånn ca.

Anonym sa...

Hi.

It looks like i'm drunk.;)

Greets
Benjamin

Solveig M sa...

hello, benjamin!!
nice that you dropped in:)
Der Kommentar über deinem Kommentar erklärt wie viel Alkohol in Norwegen kostet.
Öl = Bier
Vin = Wein
=)