onsdag, juli 26, 2006

TV er løsninga på framtidas problemer

Jeg har løsninga på framtidas jobbmarkedsproblemer! TV er svaret!

Noen yrker er det alt for mange søkere til, mens andre har alt for få. Vi tenger flere sykepleiere og hjelpepleiere, mens vi har alt for mange IT-utdannede. Hva gjør man da med det?

Jo, man lager en ny amerikansk TV-serie om Livet på Gamlehjemmet. Høres det kjedelig ut? Nei, tenk deg: Konflikter, baksnakking, mange kvinner, få menn = utroskap og vill flørting, etiske dilemma ang aktiv dødshjelp, alzeimers grusomme konsekvenser, liv og død hand i hand osv osv

Og hva skal så hensikta med denne nye serien være?

Økt sysselsetning innen omsorgssektoren. Fordi Tv-seriene skaper trender i jobbmarkedet.
Dette har jeg nemlig tatt en markedsundersøkelse på. Jeg har spurt lillesøstera mi, en gjennomsnitts tenåring, om å tenke gjennom hvilke forskjellige yrker hun opp gjennom årene har hatt lyst å jobbe med når hun ble stor, og hvor mange av yrkene som hun IKKE har fått ideen fra etter å ha sett på en TV-serie...
Det oppsiktsvekkende svaret var: - INGEN!
Hun har hatt lyst å bli både advokat (Ally McBeal), dommer (Judging Amy), sykkelpoliti (Pacific Blue), for å nevne NOEN av eksemplene(!), og nå har hun begynt å leke med tanken om å bli kirurg (Grey's anatomy)!!!

Siden jeg regnes (regner meg selv) for å være et svært intellingent og nøye analytisk anlagt menneske, så kan jeg avsløre prognosene i arbeidsmarkedet i 5 år fremover over store deler av den vestlige verden:

Det kommer til å bli utdannet kirurger i hopetall!

Hvorfor det? Slå på TV'en neste tirsdagskveld på TV2 og se på Grey's Anatomy DU også!


10 kommentarer:

elisabeth sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
elisabeth sa...

også reklamerer du for den serien der...?
mjau! æsj!
jeg skal heller blir rik og hjemmeværende.
(frustrerte fruer) eller, ikke frustrert. bare rik og lykkelig

Idalexa sa...

æ må få presisere at æ har aldri i noen som helst setting vurdert seriøst å bli kirurg.

så det så!

-men så har æ jo heller ikkje fulgt så lenge med på Grey's Anatomy...

elisabeth sa...

hvor kommer IT-ene fra da?
E.T?

bigdaddy sa...

Jeg så "Lov & rett i L.A."

Det var en konge serie.

Anonym sa...

du er i sannhet et svært nøye og analytisk menneske :)

digger deg
setter pris på å vite hvem jeg skal komme til når jeg lurer på når i utdannelsen jeg skal få barn, når jeg bør begynne å spare til pensjon og hvor jeg bør bosette meg om 20 år.

love you!

Idalexa sa...

connie, ikke for å betvile solveigs evener til å gi råd; så bør du kanskje høre på hva mannen din har å si også?

Anonym sa...

Oj, her kommer du med noen oppsiktsvekkende fakta. Det må jeg si.

Skal snarest sende en mail til Willy Ludvigsen og be TV-Inter om å produsere en serie om ungdomspastorer, skoleevangelister og lovsangsledere. Det bør jo gi resultater på relativt kort sikt.

Er jo begrenset hvor mange som kan bli TV2 pastor, er jo direkte dumt å sende en serie om en slik en da...

Solveig M sa...

Ja!!
Men hva med en serie om kristne arkitekter og bygningsmenn?
For mine beregninger sier meg at vi snart trenger mange nye og større og moderne kirkebygg!

Anonym sa...

Hva mat Byggmester Kristen-Bob? Ja til mange nye kirkebygg og oppussing av de som finnes. Jeg tok meg bryet med å summere antall tomme bedehus mellom Mo i Rana og Harstad en gang. Kom til over 20 - la oss ta dem tilbake!