fredag, juni 30, 2006

om jobben min og om Nyksund

(ovenfor er et eksempel på ei svært dårlig overskrift! Veldig informativ og kjedelig. Skriv aldri noe sånt i en skolestil eller nyhetsartikkel!)

Jeg vil fortelle litt om jobben min. Jeg jobber på Vesterålen Reiseliv. Min jobb er å gi turistene best mulig informasjon om ferie i Vesterålen.

Min favorittatraksjon i Vesterålen er Nyksund, et gammelt fiskevær som ligger helt ute på kysten av Øksnes:

Herifra kan du dra på fugle- og selsafari!


Lundefuglen ser ut som en krysning mellom en papegøye og en pingvin. Den heter Papageientaucher på tysk og finnes i tusentall utenfor Nyksund!


(eN LITEN PARENTES, FØR JEG FORTELLER OM HVA du BØR GJØRE I SOMMER!
Jeg er glad jeg ikke lenger er redd edderkopper! I dag da jeg lå og sola meg, kom denne krypende på armen min, så jeg fanga den i yoghurtbegeret mitt!)


Ferieplan dersom du har ei helg ledig i sommer:

Dra til Sortland (sørg for at du stikker innom og hilser på Solveig!), og videre til Nyksund (litt over 1 times kjøretur fra Sortland). Lei et rom på Holmvik Brygge, og nyt kvelden, med midnattsol ute i havgapet.

Neste dag tar du den 2-3 timers lange turen langs Dronningruta (i fjæra over til Stø), og følger i dronning Sonjas fotspor:
Vel framme i Stø joiner du fuglesafarien, og etter et par timer settes du av med båt i Nyksund igjen, hvor du kan innta en bedre middag på en restaurant der.

Resten av dagen kan du spille brettspill med tyskere eller gå kunstutstilling. Det bor mange tyskere der hele året, spesielt malere som trenger inspirasjon fra eksotiske Vesterålen.

Utsikt over Nyksund fra fjelltoppen Nyken:

9 kommentarer:

darlingand sa...

kem sitt hode e det på det nederste bildet?

bigdaddy sa...

Det var en fantastisk introduksjon til ditt land.

1. Hva betyr det tyske ordet for lundefugl?
2. Har du noen barnevennlige ruter?
3. Jeg liker overskrifter som begynner med "om". Det er noe mykt over det. En ønsker å informere og tenke høyt. Det er ikke roping og neddytting av meninger.
4. Vesterålen er utrolig fint.

elisabeth sa...

Du, æ syns du har glømt å anbefal en plass....

Solveig M sa...

Darling:
Det er hodet til Lars, Molde-Lars, hvis d sier deg noe. Forøvrig er han fra Bergen! Bjørklund/KRIK-tur.

Big:
1. Betyr papegøye-døper eller noe sånt...
2. Kan skreddersy et barnevennlig program for deg. Mulig det blir en tur innom Stokmarknes, siden Elisabeth insisterer!
3. Men er en informativ overskrift uten sterke meninger en interessant overskrift som skaffer deg lesere?
4. Ja

darlingand sa...

sei mæ ikje en fis. blir du heime sånn heile sommarn?

bigdaddy sa...

Leste et intervju med Tungtvann i går. Jørg1 svarer på spørsmålet: "Hvordan ser dien drømmeferie ut?" slik:
"Akkurat nå er jeg sliten etter ei hard lanseringsuke, så da hadde ei uke med rekreasjon i Nyksund, Vesterålen vært på sin plass (der vi tok bilder til coveret vårt). Ellers har jeg jo selvsagt j.... lyst til å dra til Jamaica"

Tenkte du ville vite det.

SOLveig sa...

ja, her e det jo som perler på en snor...

hallelåja.

om, det like de å starte med i rogaland. men her e det jo mjuke t, k og p og da....?

Solveig M sa...

hjemme fram t Act, hvertfall. blir du m, sissel? Noen andre som skal på Act-festivalen i Mosjøen?

Idalexa sa...

å, eg veit meg eit land
mellom bakkar og berg utmed havet
der nordmannen heve funni seg skjølve

og lakselv med fjella
og villmark og finnmark
og store svermer av kjempemygg
blant bygdas liv
der 5 er blitt frelst
nordmenn fra hus og hytte
-takk vår store Gud!

I JESU NAVN!
-litt internt, skal fortelle om det senere

litt mer internt:
-bah!
-jaa!

til opplysning skal Ida på act. jaa.