søndag, februar 19, 2006

Relativismens relativt reele problem!

Mange mener at alt er relativt, det finnes ingen absolutte sannheter...

Denne tankegangen representerer retninga som vi i filosofiske termer benevner "relativisme".

Kan man påstå at noe er sant, uavhengig av miljø, tid, sted, samfunnssituasjon osv? Relativistene mener at det som er sant for deg, ikke nødvendigvis behøver å være sant for meg. Alt er altså relativt og avhengig av den settinga, eller rammen, du plasserer det inni.


MEN, kjære venner; dersom man sier at alt er relativt, da påstår man faktisk en absolutt sannhet!

Relativismens påstand omskrevet til Solveigs egne ord: "Sannheten er at alt er relativt. Sannheten er at det ikke finnes noen absolutt sannhet."

Hva med denne påstanden? Er ikke det en absolutt sannhet, da?
Eller er dette også relativt? Er det at alt er relativt en relativ påstand? Da ugyldiggjør den seg selv, for den bygger sitt grunnlag på det den forsøker å motsi...

En relativt dårlig underbygd filosofi, etter min mening...

(dette var bare en ørliten smakebit av hva min eksamensoppgave i ex.phil tok for seg)
...bildet ovenfor er forresten av mitt kjære universitet! Tatt en viterdag i 2005

4 kommentarer:

Hr. Norvald Nikolaisen sa...

en relativt dårlig underbygd filosofi, og et relativt godt poeng du har der. lurer på hva du fikk slags karakter, selv om slike ting er veldig relative, og avhengig av den settinga, eller rammen, sensoren plasserer det inni.

Solveig M sa...

Jau, nå var det nå to sensorer, og jeg fikk A, ja, så da driter jeg i om karakteren er relativ i forhold til sensorenes syn på vurderingsskalaen og andre forhold, t.d. smisk og eple på kateteret, som kan virke styrkende i forhold til karaktersettinga og andre settinger man setter seg inn i når man setter karakter!

Z

Idalexa sa...

jasså? du har fårr dæ blogg og ikkje sagt d t mæ! Pryl i vente, mi kjære søster, pryl i vente! d blir ikkje fleire turkish delights på dæ min venn!

Solveig M sa...

Enkelte sannheter kan man ikke filosofere bort, faktisk!
Sannheten om at det finnes sannheter er en sannhet som ligger til grunn for alt vi kan si og mene, og det kommer ikke relativistene unna.

Derimot: Sannheten om at Jesus er Sannheten, kan man komme unna så lenge man holder seg på denne siden av grava...