onsdag, februar 15, 2006


HVA ER LYKKE?

Sokrates snakket mye om det gode liv, det å oppnå lykke og tilfredshet, det å være et fullgodt menneske med integritet.

Hvordan oppnå lykke?

Sokrates vei er begrepsanalyse.
For å oppnå det gode liv, må man vite hva det gode liv er.

Jeg gikk en tur i lysløypa i dag, og følte meg sånn ok og litt under det, middelmådig, tja, ikke superglad, akkurat..
Så tenkte jeg: Hva gjør meg lykkelig. Jeg ramsa opp små og store ting. Det gjorde meg glad. Fint å være bevisst på hva lykke er i forhold til ens personlige liv.


HVA GJØR SOLVEIG LYKKELIG?
- å være sammen med mennesker som får meg til å le masse
- å skape ting, se noe bli til, bruke kreativitet. f.eks lage et dikt, en sang, en blogg, et maleri
- å dra på en lang skitur, bli kjempesliten, og komme hjem og spise risengrynsgrøt!
- å snakke med pappa på telefonen
- å henge rundt små barn som ler og smiler og sier masse morsomt
- å få høre at jeg betyr noe for andre
-
å se andre mennesker stråle av glede
- å se mennesker oppdage og bli fascinert av hvem Gud er
- å se ekte smil

...men aller lykkeligst er jeg når jeg har det vondt inni meg og låser meg inne på rommet, legger meg i senga og gråter, og kjenner at alt det vonde renner ut med tårene, og merker at Jesus er så nær, nærmere enn fortvilte bønner kan ta meg, nærmere enn et rop om hjelp kan føre meg, når tårene er bønnen som rører Guds hjerte. Da kjenner jeg en slik lykke og ro inni meg som ingen kan gi. Bare meg og Jesus. Det er fullkommen lykke!


2 kommentarer:

Solveig M sa...

*smiiile*
må nok ringe deg, jeg, ja!
mangler litt oppdatering på hva som skjer i ditt liv

Menn er som gulvbelegg: Praktisk å ha i huset og fint å se på...
eller noe sånt...?
Nei, mine poetiske anlegg går i dvale om kvelden (heh...)

Kan'kke du komme hit neste helg, da! Solveig sr kommer jo også!
Og DU, sant?
Love, love, love

Silje Helene Kristin sa...

Fine bildet av to av mine kjære <3 <3

Klem fra Storesøster :)