søndag, januar 10, 2010

Nyttårsforsett

Jeg har laga meg nyttårsforsett for 2010! Nå er det vel rundt syv år siden sist jeg hadde seriøse nyttårsforsett, så jeg har spurt meg selv hva grunnen kan være til den plutselige entusiasmen. Har ikke funnet noe svar, annet enn at det er syv lange år siden sist jeg hadde gode ideer til nyttårsforsett. Hvem gidder vel ha nyttårsforsetter som man ikke innerst inne har lyst å ta tak i? Men i år er motivasjonen på plass igjen.

Nyttårsforsett for 2010:


1. Bli flinkere til å rydde
- jeg rydder når jeg har tid, men når jeg tror jeg ikke har tid, så slenger jeg så mye rart i fra meg, og det skjer så alt for ofte! I år skal jeg overse den lille stemmen som sier: Du har ikke tid til å legge de tingene på plass akkurat nå, gjør det heller senere. For den tanken, kombinert med min alt for dårlige hukommelse, gjør at ting blir liggende på rare plasser eller sågar forsvinner.


2. Være punktlig.
Slagord: "Heller 5 minutter for tidlig enn 3 minutter for sent"

- den lille stemmen i hodet mitt påstår at det er ineffektivt å være 5 minutter for tidlig til bussen eller til forelesningen eller til hva som helst annet. Derfor venter jeg alltid til i siste liten før jeg går ut av døra hjemme. Og resultatet er stress og bad time management! Men i år skal jeg prøve å slutte å løpe til bussen og komme til avtaler et par minutter for sent fordi jeg prøvde å skvise alt for mye ut av de siste 5 minuttene før jeg fikk somla meg ut døra. Dette er et veldig utfordrende nyttårsforsett, for jeg vet at jeg kommer til å mislykkes mange ganger. Derfor har jeg alliert meg med ei venninne som har samme mål, og må sende SMS til henne hver gang jeg kommer for sent til noe. Og aller viktigst: Jeg har ikke lov å skrive hvorfor. Det er fordi jeg er så alt for flink å lage unnskyldninger for hvorfor jeg kommer for sent.

3. Være oppdatert
- Jeg - en vordende videregåendelektor - bør få med meg nyheter og aktuelle ting. Men siden jeg ikke har TV, ikke liker nettaviser så veldig godt og alltid glemmer å slå på radioen, så har mine nyhetsoppdateringer i lengre tid vært begrenset til en obligatorisk lesning av forsidene på Nordlys, Tromsø, Dagbladet og VG (og de to siste liker jeg ikke en gang) når jeg rusler i byen. Men i år skal jeg begynne å abonnere på helgeutgaven av enten Aftenposten eller Vårt Land (må ikke være for ambisiøs heller, jeg rekker ikke å lese avisen hver dag).

4. Gjennoppta
kreativismens filosofi
- kreativismen er en retning grunnlagt av meg og ei venninne for å gjøre noe med alle kreative ideer som ofte fortsetter å være ideer fordi man aldri får gjort noe med dem. Derfor har vi oppretta en
blogg, der vi setter opp kreative mål for hver måned og poster resultatene. Denne bloggen har nå ligget nede en stund, men i år skal jeg igjen sette meg mål hver måned!


Dette er min store plan for 2010, og jeg er i skrivende øyeblikk svært motivert. Men vil motivasjonen holde ut måneden, ut kvartalet, ut året? Den som lever, får se;)

Har du et nyttårsforsett? Hvorfor/hvorfor ikke?

3 kommentarer:

Saxofonmannen™ sa...

Den minimale graden av kondis som jeg fortsatt innehar invaretas stort sett av løping til bussen... ;-)

Solveig M sa...

det har faktisk vært en av mine unnskyldninger for å rettferdiggjøre løping til bussen, men i år er det slutt på unnskyldninger, selv de gode!

SOLveig. sa...

http://soltanker.blogspot.com/2010/01/12-dager-ut-i-det-nye-aret.html