torsdag, desember 06, 2007

Popmusikk

Jeg elsker 90-tallets popmusikk!
Innrøm det, du har også noen hit'er som du går og nynner på av og til som hverken er rock, jazz, klassisk eller country! Kom ut av skapet og del med oss her på bloggen hva du anser som de største pop-hits'ene fra 90-tallet. Hvilke låter er det som for deg skaper stemning og gode minner fra ungdomstida, selv 10-15 år etter?

Jan Kjærstad om popmusikk:

"En hit, noe som treffer millioner av mennesker i bevissthetens solarplexus. En god popsang høres enkel ut, men den er like vanskelig å lage som det er å skyte med hagle mot en blink og få alle haglene i innertieren.

En melodi, noen akkorder, og en tekst som ofte grenser til det pinlige banale, blir som sum noe genialt, noe som plutselig når Marianegropen i deg, når dyp som ikke noe annet menneskeskapt, inkludert Leonardo da Vinci, har maktet å nå. En god popsang grenser til mystikken, frigjør et eller annet i nervesystemet, en substans som jeg innbiller meg vi ennå ikke har oppdaget.

Du er smittet, får ikke refrenget ut av hodet. Du står med lukkede øyne og gauler: «Now I can breathe, I can see, I can touch, I can feel, I can taste the sugar sweetness in your kiss, you give me all the things I've ever missed, I've never felt like this, I'm alive, I'm alive, I'm aive!»,
og du føler du har funnet den hellige gralen."

Forord i Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon, bind 7, "Hes-Jaf", 4.utgave 2005

6 kommentarer:

Anonym sa...

2Unlimited (199x)
Vanilla Ice (1991)
M C Hammer (1991)
Windows 95 - oppstartlyd (1995)
Snow - 1991ish

Solveig M sa...

hehe, 2 Unlimited var den første Cd'en vi hadde i huset hjemme. Lærte meg ræppen på "The real thing", kan den ca. ennå:) Digget "I'm hypnotized", som var på samme CD!

Idalexa sa...

vettu, det her er SKUMMELT!!
jeg leste ikke denne artikkelen før nå, dvs at jeg skrev min 90talls greie en dag etter din, selv om jeg ikke visste du hadde skrevet om det..

!!

Anonym sa...

Nittitallet hadde mye stygg musikk, men også noe fint. For eksempel:

Shanice: "I love your smile"
Pearl Jam: "Alive"
Ace of Base: "All that she wants"
Take That: "Back to me"
Stella Getz: "Friends"
Pulp: "Common People"
Roxette: "The Look"
Paula Abdul: "Love line operator"
Frankie goes to Hollywood: "Relax"
Guns n'roses: "Don't cry"

Tha, fine sanger dette:)

Tore-André

Saxofonmannen™ sa...

Haha...! Snow - Informer, Ørjan...? Genial låt! :-D

Selv vil jeg foreslå Oasis - Wonderwall.
Jeg beveger meg på atskillig tynnere is når jeg innrømmer at Unbreak my heart med Toni Braxton var en ganske fin melodi (ikke si det til noen), og at The Actor med Michael Learns to Rock er det nærmeste 90-tallet kom en boyband-klassiker (How deep is your love er *ikke* en Take That-låt - den ble gitt ut av BeeGees på 70 tallet!). Jeg har dessuten en singel med Robert Miles- Children - ekte 90-talls-techno! Ecuador...! :-D

Men du da, Solveig...? Backstreet Boys? :-P

Solveig M sa...

For min del, å, det er jo så mange!!!
Av de som tidligere er nevnt av dere, var nok Stella Getz med Friends og Oasis med Wonderwall også noen av de låtene jeg likte. Og Unbreak my heart, selvfølgelig;)
Ellers er Green Day med Basket Case en låt som selv lang tid etterpå vekker gode minner.
Backstreet Boys - jeg har de tre første cd'ene, så jeg trenger vel ikke si mer?