torsdag, mars 08, 2007

Ordtak

Hvorfor bare bruke gamle ordtak/billedlig tale?
Hvorfor ikke lage nye varianter av de gamle?

Eksempler:

gml: Du er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffa!
ny: Du har ikke akkurat installert den raskeste prosessoren på markedet!

gml: femte hjul på vogna
ny: fjerde hjul på trehjulssykkelen/tredje meie på sparken/andre fot på juletreet

gml: Dråpen som fikk begeret til å renne over
halv-ny: Tesene som fikk reformasjonen til å starte...
ny: Muhammed-tegningene som fikk fundamentalistene til å erklære krig
framtidig: Den lille, uskyldige bomben som fikk ******** til å utslette jorda med atomvåpen...

Har du noen slike?

6 kommentarer:

SOLveig sa...

min kommentar e at æ like det økte aktiviteten på bloggen.

blog e strøkent.

ellers så e æ litt for trøtt for dype ordtak..

ehhm, men ka med:

gml: du skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.
ny: du skal ikke selge aksjer før markedet er skutt..?

ehh..

Idalexa sa...

gml: mange bekker små gjør en stor å
halv-ny: mange sokker små gjør en stor klesvask..
ny: mange kB små gjør en stor "fullt på data'en"

gml: du skal ikke skue hunden på hårene
ny: du skal ikke skue emo'en på håret.. haha

SOLveig sa...

gml: tiden leger alle sår
ny: bytt til mac og alle problemene forsvinner

gml: små gryter har også ører
ny: små mac'er har også flere innganger

Hr. Norvald Nikolaisen sa...

du er ikke akkurat den skarpeste ugla i posen.

Anonym sa...

hehe! Mange gøyale omgjørelser(?(vet ikke om det er slik det skrives) men men...hehe)
Håper at du kommer til Værøy i sommer! og kanskje vi sees på Sandvik:D


Jeg trenger forresten litt hjelp av deg og av mange, jeg har kommet meg inn i en liten situasjon:/ jeg vet ikke hvor jeg skal gå på skole hen fra høsten av....om det blir drottningborg eller framnes...

Tordulf sa...

gml: Nå har du virkelig tatt deg vann over huet!

ny: Nu har du gått skikkelig på trynet! (med nord-norsk sleng)


gml: Du er ikke den skarpeste kniven i skuffen.

ny: Du er ikke det høyeste treet i skogen.


gml: Du skal høre mye før øra detter av

ny: Skru av den kjipe musikken!


Vet ikke i hvor stor grad kreativiteten har slått til her, men du vet hva man sier: Jeg har litt rusk i forgassern! (Nei, jeg mener ikke det samme som han i reklamen)

-Tord