mandag, september 25, 2006

Sommer!

Jeg har nå fått bekrefta av lokalkjente at det er 25 grader i Frankfurt nå, og ut oktober kan jeg forvente meg mellom 10 og 30 grader!!!
Syden, here we go!!!

lørdag, september 23, 2006

Jeg drar bort resten av året, jeg!


Fram til 30. november blir dette mitt nye studiested:

Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
Senckenberganlage 31
60325 Frankfurt am Main
DEUTSCHLAND
(se bildet av uni t.v.)

Det er et universitet med 35.000 studenter, eller 35.001 student når jeg kommer dit. Jeg drar helt alene ut i den store verden. Skal ta 10 studiepoeng tysk litteratur og bo på bed&breakfast i 7 uker mens jeg er der.

Så den 4. oktober er siste gang på lenge at dere vil se meg her i Tromsø. Først flyr jeg til NG-konferansen, og så drar jeg videre til Tyskland etterpå.

Hmm, rart!


Men det er en fin by, er det ikke?

Her kommer litt fakta om innbyggertall o.l.

Bevölkerung: 655.000
Weiblich (kvinnelig): 51 %
Auslländer/innen: 25,4%
Einwohner innen je km2: 2638

Interessant!

mandag, september 11, 2006

Neste helg er det Connected Release!!!

Begynner klokka 18.30 på fredag. Releaseshow. Lørdag 11.00: Input. Kvelden: Ungdomsmøte.
I Jesuskirka!
...og jeg kan love et dritbra lovsangsband!!! (de spilte i kirka i dag, flere nye musikere, flere nye sanger som virkelig rocker)

Meld deg på på www.connectedfestival.com
Bare en femtilapp!

Mobilen min funker!

Nå skal man egentlig sove...
Måtte bare si ifra.
Trofast.
Putrer og går.
Mobilen svikter ikke en venn i nøden.
I gode og onde...
Min kjære følgesvenn!

torsdag, september 07, 2006

Mobilen min funker ikke!


Bare til opplysning, så funker ikke joysticka på mobilen min, så jeg kan bare sende meldinger og ringe til de jeg husker nummeret til...
Jeg kan svare på mld, dersom jeg gjør det med en gang jeg får den, da ligger nummeret inne.
Men jeg kan ikke skrive andre ord enn de som ligger først i ordlista...

Så: Vil du ha tak i meg, er den safeste måten å ringe meg eller sende en mail: smc023(at)student.uit.no

NG 06

5.-7. september er det 10-års-jubileumsfestival for Ny Generasjon i Stavanger!

Scott Samways
(ungdomspastor Hillsongs) kommer, Joakim Lundqvist (leder NG Sverige og ny rektor på Livets Ord) kommer, Stephan Christiansen (grunnlegger Ny Generasjon og Jesus Revolution) kommer, Scott Wilson (leder for Eurolead og ICLM) kommer, Rudi Myntevik (lovsangsleder) kommer, JEG KOMMER! KOMMER DU?

OBS: De 50 første som melder seg på fra Nordnorge får 800 kr i reisestøtte!
Ble kunngjort i går. Vær rask. Er du fra Troms, må du melde deg på til Connie (connie.vollestad(at)gmail.com).

Blir egne studentseminarer, ungdomslederseminarer, skoleelevseminarer, Jesusrusseminar.

Jeg gleder meg masse, og håper at mange blir med!

tirsdag, september 05, 2006

Oppdatering bloglinker

Nå har jeg endelig oppdatert linkene på sida, og lagt til en haug med nye. Kanskje finner du deg selv der?
Hvis du ikke er der, og synes du burde være der, så si ifra, så får jeg vurdere det...!
=)
Sorry Bigdaddy, trodde jeg hadde deg der fra før av. Sorry Silje O og K, nå er dere der.
Sorry Lisa Marie, nå er du også der.

Presentasjon av nye på bloglista:
Miriam - Hei! Går bra på leknes? Ses på NG 06?
Michelle - Du er kul! Værøy... Har jeg aldri vært, what a shame...
Redvald - (...) Comment has been deleted...
Kathrine - Hey, visste ikke at du hadde blog før nå! Hører du er flink lærer på UiTø!
Saxofon - Wass up? Øyvind heter han. Konservatoriet. Spiller det meste (urettferdig)
Odd Markus - Studerer for å bli "adjunkt med opprykk"... Noen må jo bli det også :P
Christoffer - (med Ch eller K?) - fra sverige - hur kult som helst, eller hur?

Sjekk ut bloggene deres! Mine venner er dine venner, og dine venner er mine venner...

fredag, september 01, 2006

Jesus som sutteklut?

Er Jesus din sutteklut? Det er jo et godt spørsmål å stille seg! Ja, av og til er han jo det, men han er jammen meg så mye mer!!

Har fått en kommentar i siste utgave av Utropia, som en reaksjon på portrettintervjuet med meg i forrige utgave.

Les først intervjuet i Utropia!

Her er kommentaren, som jeg faktisk synes er ganske så søt:


Jesus som sutteklut?

"Jeg har skikkelig hjerte for at studenter skal skjønne at det finnes en Gud som vil ha kontakt med dem" sier Solveig Claussen, leder i ny generasjon, til siste Utropia før sommerferien. Ny Generasjon ber for at vi skal få kontakt med ham. Men kan det være nødvendig? Hvis Gud er allmektig får han det da til og kontakter oss som han vil, uten at noen må be om det? At Gud ennå ikke har kontaktet meg for å frelse meg fra min ateisme og fortapelse, må jeg derfor tolke til at a) han ikke fins, b) at han ikke synes det er så nøye eller c) at han er en skikkelig drittsekk som synes det er helt greit at jeg går i fortapelsen.

Ny Generasjon vil gjerne at vi skal spørre om det ikke er noen videre mening med livet enn studier, jobb og formering. Nei, det er nok dessverre ikke det. Vi mennesker er et resultat av fire milliarder år med evolusjon, der det stort sett har vært spis eller bli spist, og bring genene videre. Livet har ingen mening. Evolusjonen er et sterkt beklagelig faktum, men likevel et faktum. Det hindrer oss ikke i å gi livet innhold: Oppleve verden og andre kulturer, hjelpe andre, bekjempe fattigdom, sitte og se hverandre romantisk inn i øynene i solnedgangen. Er ikke det mening nok? Jeg foretrekker å leve det livet jeg har nå, fremfor å følge kristendommens mening med det, som er å gjøre oss fortjent til å komme til en høyst usikker himmel når vi dør.

Ja, jeg har stundom en uro i meg, et tomrom, spørsmål om "er dette virkelig meningen med livet?" Men jeg foretrekker heller uroen fremfor å dope meg ned på noe beroligende, enten det er religion eller kjemi. Jeg foretrekker å klare meg uten sutteklut.

Karsten Eig
Stipendiat i geologi

onsdag, august 30, 2006

Guide for tysk pressegruppe

Når man får en forespørsel som er way over hva man tror man fikser, så må man bare si ja! Jeg ble altså spurt om å være guide for en gruppe tyske journalister i Vesterålen i helga, og jeg kasta meg på det!

8 kjempekoselige journalister, fra små og større aviser og fra radio (skulle også komme 2 tv-team også, men de dukka heldigvis ikke opp...
Og ei er forfatter og holder på å filmatisere en av sine bøker her i Norge!
Vi var på hvalsafari, fisketur, hurtigrutemuseet, sightseeing i Trollfjorden, sel- og fuglesafari, på Lihallen Kulturgård, i Nyksund++

Været var fantastisk! Og varmt! Flere av journalistene bada opptil flere ganger!!
Vi bodde i rorbuer og på hotell hele tida, og spiste gode middager!
Og som en perfekt avsluttning, dukket plutselig das Polarlicht - nordlyset - opp på himmelen siste kvelden, en halv time før vi skulle dra. Så de sa at vi måtte ha kontakt med værgudene, og det kan nok stemme!!

Jeg har lært meg masse nye uttrykk:
Das war der Hammer! (det var hammeren... Når du er positivt eller negativt forbløffa over noe)
Mist! (Møkk! ...er litt finere enn å si Scheisse, som betyr Shit!)
Scheiss gut! (skitbra! ...et noe stygt ord i tyskland)
Krass gut! (Krass kan brukes foran de fleste ord for å forsterke noe! Er ikke stygt..)

Noen av journalistene var så vittige at du aner ikke! Vanskelig å skjønne ironi på tysk sånn i begynnelsen, så man måtte hele tiden være på vakt. Jammen meg for ei helg!

DAS WAR DER HAMMER!!!

søndag, juli 30, 2006

Even you

Har endelig laga ny sang! Her er teksten:

EVEN YOU

When you lay on your pillow
kissing daylight goodbye
and your thoughts get a chance to fly

Do you think of my words then?
What I've said, what I've told
Or are you running away from all?

Even you must admit
life is to short to be thrown away
Even you must agree
that we should try to find out why we live

I know a God who loves you so deeply
I know a Saviour who gave all he had for you
I know His Spirit is day and night searching for you
And I want you to know
that I'm thinking of you
praying for you...

In the hours of nighttime
When you're all by yourself
Do you notice He's there with you?

Can you feel that I'm praying
Can you hear that He's calling
Can you see that my words are true?

Even you must admit
life is to short to be thrown away
Even you must agree
that we should try to find out why we live...

onsdag, juli 26, 2006

TV er løsninga på framtidas problemer

Jeg har løsninga på framtidas jobbmarkedsproblemer! TV er svaret!

Noen yrker er det alt for mange søkere til, mens andre har alt for få. Vi tenger flere sykepleiere og hjelpepleiere, mens vi har alt for mange IT-utdannede. Hva gjør man da med det?

Jo, man lager en ny amerikansk TV-serie om Livet på Gamlehjemmet. Høres det kjedelig ut? Nei, tenk deg: Konflikter, baksnakking, mange kvinner, få menn = utroskap og vill flørting, etiske dilemma ang aktiv dødshjelp, alzeimers grusomme konsekvenser, liv og død hand i hand osv osv

Og hva skal så hensikta med denne nye serien være?

Økt sysselsetning innen omsorgssektoren. Fordi Tv-seriene skaper trender i jobbmarkedet.
Dette har jeg nemlig tatt en markedsundersøkelse på. Jeg har spurt lillesøstera mi, en gjennomsnitts tenåring, om å tenke gjennom hvilke forskjellige yrker hun opp gjennom årene har hatt lyst å jobbe med når hun ble stor, og hvor mange av yrkene som hun IKKE har fått ideen fra etter å ha sett på en TV-serie...
Det oppsiktsvekkende svaret var: - INGEN!
Hun har hatt lyst å bli både advokat (Ally McBeal), dommer (Judging Amy), sykkelpoliti (Pacific Blue), for å nevne NOEN av eksemplene(!), og nå har hun begynt å leke med tanken om å bli kirurg (Grey's anatomy)!!!

Siden jeg regnes (regner meg selv) for å være et svært intellingent og nøye analytisk anlagt menneske, så kan jeg avsløre prognosene i arbeidsmarkedet i 5 år fremover over store deler av den vestlige verden:

Det kommer til å bli utdannet kirurger i hopetall!

Hvorfor det? Slå på TV'en neste tirsdagskveld på TV2 og se på Grey's Anatomy DU også!


lørdag, juli 22, 2006

I dronning Sonjas fotspor

Når dronning Sonja er i Vesterålen, bor hun på Lihallen i Sigerfjord.
Her var jeg med en tysk journalist på tirsdag. Fantastisk sted, høyt over bebyggelsen, med utsikt mot Sortland. Tidligere tuberkolosehjem, nå galleri, eksklusiv overnatting og sted for intimkonserter med f.eks Kari Bremnes og Maria Solheim.

Dette er senga som dronninga sov i:

Og dette badekaret har dronninga bada i:


Kult, ikke sant?

Vi har til og med en fjelltur oppkalt etter henne, den berømte Dronningruta mellom Nyksund og Stø. Når sant skal sies, så er det ikke akkurat den eneste fjellturen hun har gått mens hun var i Vesterålen, for vi har mange fantastiske steder her med underbar natur!

Skifte abonnement

Jeg skal skifte mobilabonnement!
Noen tips?

Jeg har DJuice hos telenor fra før av. Veldig dyrt!
Hvilket abonnement har du og hva koster tjenestene der?

Visste du forresten at de aller fleste bildene på bloggen min, inkludert dette, er tatt med mobilkamera?
Grunnen til det er at mitt gamle digitalkamera dessverre ble kaputt for et år siden...:(
Jeg vil ha nytt!

lørdag, juli 08, 2006

unge helter verden ikke hadde regna med

Hei...!

Jeg elsker å se at unge kristne våkner opp og innser at de faktisk trengs! At de faktisk kan bety en forskjell! At de har blitt betrodd det viktigste oppdraget i verden , og at de kan skape historie akkurat der de er!

Noen glimt fra dette halvåret i Troms (har latt være å navngi personer og skoler):

Ei jente bestemte seg for å starte Ny Generasjon på sin skole, bare noen mnd før hun var ferdig med videregående.
Én person. En stor skole. Noen mnd igjen. Var det noen vits?
Hun ordnet det slik at Bibelskolen fikk komme og ha andakt i auditoriet. De viste egenprodusert superheltfilm, hadde konkurranse og fortalte rett fram om Jesus. Til slutt ble elevene invitert til å komme på ungdomsmøte i Jesuskirka. Og folk kom! 4 av dem hadde aldri vært der før, og kom uten å kjenne noen der. Den kvelden tok 2 av elevene imot Jesus, og den ene av dem fikk merke Guds kraft på en spesiell måte.
Etter dette er de nå 4 stk i Ny
Generasjonsstyret på den skolen (ei av dem nyfrelst), og rett før påske gjemte de påskeegg rundt om på hele skolen og inviterte til påskeandakt der Ørjan var invitert til å preke og Lisa Marie og Dennis til å spille og synge.

Gud er god! Og han bruker unge mennesker!

På en annen skole i byen hadde det i mange år ikke vært lov for elevene å ha andakter. Det eneste de gjorde i flere år var å be og velsigne skolen.
Så begynner det ei jente nå i høst. Hun har hørt om hvor vriene lærerne her er. Hun har hørt hvor vanskelig det er å få lov til å gjøre ting. Og hun har hørt at man i hvert fall ikke får lov å henge opp plakater. Men likevel går hun til rektoren og spør om å få et rom til å arrangere andakt på.
- Ja, det skal hun nå få! Og plakater? Nja, rektoren sier at de kan heller få lov å reklamere på info-skjermene som vises over hele skolen!! Noe har skjedd etter alle disse årene med bønn.
En vellykket andakt arrangeres. En gutt blir til og med med på ungdomsmøte i Jesuskirka på fredagen. Skolen er igjen åpen. Elevene skal igjen få mulighet til å høre at det finnes en som gav alt for dem. Og at det finnes unge mennesker som frimodige står fram, stolte av den Gud som de tror på.

Dette var to enkelthistorier fra to videregående skoler. Jeg kunne selvfølgelig også nevnt bibelutdelingene på UiTø og HiTø, som har ført til at mange ikke-kristne har begynt å lese Guds Ord, men du får nøye deg med linken: Bibelaksjonen
Og så kan du jo lese om hva utropia skriver om UiTø's Alphakurs i fjor, og intervjuet de gjorde med meg nå før sommeren.-------}
Og forøvrig også dette...


Fra høsten av ønsker jeg å bruke enda mer av min tid til dette viktige arbeidet som jeg har veldig tro på! Derfor har jeg sagt opp min faste jobb og har nå mulighet til å bli ansatt i Ny Generasjon en dag i uka dersom jeg skaffer nok støttepartnere for Ny Generasjon Troms.

Har du lyst å være med å støtte med 50-100 kr i mnd?=)
Dvs at du støtter oppfølginga av disse unge heltene som ønsker å se sine skoler forandra. Vil du være med?


Post a comment og si ifra, så sender jeg deg et brev med en lapp du må fylle ut!
Det er nå det gjelder! Det er jo dette vi lever for!

fredag, juni 30, 2006

om jobben min og om Nyksund

(ovenfor er et eksempel på ei svært dårlig overskrift! Veldig informativ og kjedelig. Skriv aldri noe sånt i en skolestil eller nyhetsartikkel!)

Jeg vil fortelle litt om jobben min. Jeg jobber på Vesterålen Reiseliv. Min jobb er å gi turistene best mulig informasjon om ferie i Vesterålen.

Min favorittatraksjon i Vesterålen er Nyksund, et gammelt fiskevær som ligger helt ute på kysten av Øksnes:

Herifra kan du dra på fugle- og selsafari!


Lundefuglen ser ut som en krysning mellom en papegøye og en pingvin. Den heter Papageientaucher på tysk og finnes i tusentall utenfor Nyksund!


(eN LITEN PARENTES, FØR JEG FORTELLER OM HVA du BØR GJØRE I SOMMER!
Jeg er glad jeg ikke lenger er redd edderkopper! I dag da jeg lå og sola meg, kom denne krypende på armen min, så jeg fanga den i yoghurtbegeret mitt!)


Ferieplan dersom du har ei helg ledig i sommer:

Dra til Sortland (sørg for at du stikker innom og hilser på Solveig!), og videre til Nyksund (litt over 1 times kjøretur fra Sortland). Lei et rom på Holmvik Brygge, og nyt kvelden, med midnattsol ute i havgapet.

Neste dag tar du den 2-3 timers lange turen langs Dronningruta (i fjæra over til Stø), og følger i dronning Sonjas fotspor:
Vel framme i Stø joiner du fuglesafarien, og etter et par timer settes du av med båt i Nyksund igjen, hvor du kan innta en bedre middag på en restaurant der.

Resten av dagen kan du spille brettspill med tyskere eller gå kunstutstilling. Det bor mange tyskere der hele året, spesielt malere som trenger inspirasjon fra eksotiske Vesterålen.

Utsikt over Nyksund fra fjelltoppen Nyken:

mandag, juni 26, 2006

Leserne får svar

Hvorfor har Solveig store problemer med å gjøre ingenting og bare sløve en mandags ettermiddag hjemme på Strand?
- fordi jeg alltid gjør et eller annet rart hele tiden

Hvorfor oppdaterte Solveig bloggen sin MER i eksamenstida enn etter?

- fordi jeg ikke har klart å sitte stille og ta livet med ro etter at jeg fikk en hel bunch med fridager
Hvorfor har man sommerferie?

- fordi man skal ha tid til å gjøre alt mulig rart man ellers ikke tror man har tid til
Hva har Solveig gjort i ferien så langt (fra 9. - 26. juni)?

- jeg tror jeg tar dette svaret uke for uke:

Uke 23 (fred-sønd):
*Laget Team Challenge-konkurranse
*Arrangert utdrikningslag
*Filma utdrikningslaget
*Presentert NBMS i Frikirka

Uke 24:
*Redigert utdrikningslagfilm
*spilt lovsang sammen m Elisabeth på Bibelskolen to dager
*Laget 3-stemmig acapella-Takk-for-maten-sang til bryllupet
*Vært på Senja og spilt Ringenes Herre-Risk masse!!
*Begynt å oversette bok fra svensk til norsk...

Uke 25:
*Laget og bearbeida ideen til en bokserie jeg (...om Herren dryger) skal skrive
*Laget kjærlighetssang om Ørjan og Connie
*Vært på fjelltur to dager på rad (min lillesøster glemte igjen mobilen sin...)
*Laget idé til kortfilm
*Hatt Solveig SR og Elisabeth H på besøk i helga + Leknes-Miriam på søndag
*Prøvd å kjøpe finsko... (Fant ingen!)
*Filmet et bryllup
*Sovet

Uke 26 (mandag):
*Begynt på jobb - turistinformasjonen
*Sløvet
*Oppdatert blogg (det er jo grenser for hvor lenge jeg klarer å sitte i ro foran TV'en)

- Sånn! Nå var livet mitt oppdatert igjen og blottstilt for hele verden=)
________________________________________________________________
Flere ting du lurer på om Solveigs liv? Klikk på "Comments"-linken under denne posten og legg igjen ditt spørsmål, så svarer hun leserne på direkten her i kveld!

mandag, mai 29, 2006

www.nordlys.no/tegneserie

Hihi=)
Hvem er denne jenta på bildet? Er det kanskje Ingvild? Eller Sofie? Hva tror du?
Noen som var med på 16. mai som husker at de hilste på en 17 år gammel tegneserietegner som jobber for nordlys? Han heter visstnok Kim Ståle Larsen. Morsomt!

torsdag, mai 25, 2006

Fingerprints

They say it's all a coincidence
the existence of mankind
and that the world's without a meaning
developed with no plan

But when I take a look at the beauty of creation
I see fingerprints of God...

Don't let them tell you
that your perfect smile, your personality
and all you are and all that you can do
is a genetic mistake
oh, let me tell you
there's a greater plan behind your life because
my God is greater than all science and philosophy
He is God

What’s logic, what is reality
What is science, what is truth?
They say there can’t be a designer
Behind this master piece

But when I take a look at the beauty of creation
I see fingerprints of God…

søndag, mai 21, 2006

Grillparty


En dag som starter dårlig, kan ende bra!
Var ikke så veldig blid i morges. Av uvisse grunner. Det er noe med lange dager uten andre planer enn å skrive oppgave. Man kan føle seg litt ensom da. Selv om det å skrive tyskoppgave er litt gøy, faktisk!

Men sola skinte, og jeg bestemte meg for å gjøre noe koselig; gå på butikken og kjøpe is. Tok med meg 23 kroner. Gikk en ekstra lang omvei til butikken for å prate med Gud om min vonde magefølelse som kom fra ingensteds hen og lå som en mørk sky over mitt sinn (sehr poetisch geschrieben, muss ich sagen!).
Skyen letta, og jeg kjøpte meg kroneis for 12 kr og iskald cola på boks for 11 kr = 23 kr.
Så skrev jeg på hjemmeeksamen. Og fant ut at jeg ikke trengte 10 sider, men 8-10. DET er stor forskjell, faktisk. Da har jeg bare ei side igjen (og en dag igjen å skrive den på).
Og så ble jeg sulten. -Skal meg spise helt alene, tenkte jeg...

Men Norvald, Christian, Andreas og Simon var også sulten, så vi kjøpte sommerkoteletter og grilla ute i sola:)

Meg hadde kjøpt smågodt som gutan ville ha. Derfor helte Simon vann på meg, og Andreas spidda meg med en gaffel, og Christian helte enda mere vann på meg, og jeg ble søkkvåt! Men jeg hevna meg, og helte mugger med vann på dem også!
Så var det oppgaveskriving og grand prix på internett-tv. Heja Carola (sangen var dårlig, men dama er hur kul som helst)!

God natt!

fredag, mai 19, 2006

16. mai


Dette er meg og klassekompis Amund fra tyskklassen på universitetet:)
Bildet er tatt 16. mai. Da satte en hel gjeng Jesuskirkevenner opp et digert, svært improvisert (!) telt på torget i Tromsø, med sofa, pledd, stoler og bord, musikk, dans (les: I love Jesus) og masse nybakte boller og kaffe!
En ung dame kom bort til meg, passe provosert, selv om hun prøvde å skjule det.
"Hvorfor gjør dere dette?"
Meg: "Bla, bla, bla... boller. gjøre folk glade. bla, bla..."
Dama: "Men hvorfor gjør dere det egentlig?"
Meg: "bla, bla.. Og for at folk skal ha en mulighet til å komme og spørre spørsmål de lurer på og snakke om Jesus og sånn"
Dama: (irritert:)"Men det er det jo ingen som vil!"
Meg: "Jooo!"

For DET ER DET! Jammen meg. Når man er ute på kveldene og gjør slike ting, avdekker man et stort behov der ute. Folk er sultne, men de har ingen å snakke med. Det er faktisk ikke alle som er så heldige å ha en venn som er kristen.

Og i kveld ble folk berørt av Gud. Noen ble rørt til tårer, andre ble helbreda og fikk kjenne Guds kraft, enda andre ble utfordra, og noen hang med oss helt til vi hadde pakka ned (sånn i 5-tida på morgenen).

Finnes det en Gud, så vil han gjøre alt for at disse som ikke kjenner ham, skal få lov å høre.
Hvem skal han få gjøre det gjennom?

*og så gikk en trett, men glad Solveig til sengs kl 07.00 på 17. mai. Og hun levde lykkelig alle sine dager!*